Vážení rodiče,
od nového školního roku pracujeme v naší mateřské škole s programem Začít spolu (Step by Step). Tento vzdělávací program je moderní koncepcí, která podporuje aktivní učení dětí a jejich přirozenou zvídavost.
Základní principy programu:
- Individuální přístup – respektujeme potřeby, tempo a zájmy každého dítěte.
- Centra aktivit – třída je rozdělena do několika center (např. ateliér, knihy a písmena, kostky, domácnost, objevy aj.), kde si děti samostatně volí činnost a učí se hrou i spoluprací.
- Aktivní role dítěte – dítě se stává aktivním účastníkem svého učení, učitel je spíše průvodcem a podporuje dětskou samostatnost i tvořivost.
- Spolupráce s rodinou – program klade důraz na partnerství školy a rodičů, společné plánování a zapojení rodiny do života školky.
- Respektující prostředí – učíme děti vzájemnému respektu, spolupráci, komunikaci a odpovědnosti.
- Propojení s reálným životem – témata vycházejí z běžného života, zkušeností a prostředí dítěte.
Program Začít spolu je v plném souladu s novým Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání (RVP PV), který bude závazný pro všechny mateřské školy od školního roku 2026/2027.
V MŠ Liberecká jsme díky heterogenním třídám mohli program zavést plošně ve všech třídách.
V MŠ U Školy je zatím program realizován ve třídě předškoláků, postupně se však bude rozšiřovat i do ostatních tříd celé MŠ.
Díky tomuto programu rozvíjíme u dětí nejen vědomosti, ale také klíčové kompetence potřebné pro život – spolupráci, řešení problémů, odpovědnost, schopnost rozhodovat se a respektovat ostatní.
Hlavní části dne programu Začít spolu
Ranní úkol
- při vstupu do šatny čeká na děti a jejich rodiče ranní úkol
- úkol se vztahuje k právě probíranému tématu
- úkol podporuje spolupráci dítěte s rodičem a procvičuje různé dovednosti
Ranní kruh
- zde se odehrávají třídní rituály (vzájemné pozdravení, seznámení s programem na daný den, sdílení zážitků, plánování činností apod.)
- podpora respektu k mluvčímu, naslouchání jeden druhému, dodržování společně domluvených pravidel, vyjadřování svých pocitů a názorů
Práce v centrech aktivit (CA)
- nepřímo řízené činnosti (RVP PV)
- jedná se o integrovanou tematickou výuku v Centrech aktivit
- činnosti v CA se vztahují k aktuálnímu tématu
- činnosti jsou připraveny tak, aby děti vedly ke spolupráci a vzájemnému učení, nabízely možnost volit úkoly různé náročnosti a aby respektovaly individuální styly učení a potřeby dětí
- CA si děti vybírají podle předem dohodnutých pravidel
- v jednu chvíli ve třídě pracují děti na různých činnostech v různých centrech
Hodnotící kruh
- po CA a na závěr dne se všichni opět sejdeme v kruhu
- děti představují výsledky své práce, hodnotí, co a jak se jim dařilo/nedařilo a proč, sdílejí svoje zkušenosti, inspirují další děti, které budou v centru pracovat
- učí se hodnotit a prezentovat svoji práci, ale také ocenit druhé
Těšíme se, že společně s Vámi a Vašimi dětmi budeme objevovat nové možnosti, které nám tento program nabízí.